Connect with us

Wat zoek je?

Duurzaamheid

Recyclingbijdrage auto’s en beheerbijdragen autobatterijen 2025 gelijk aan 2024

De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens blijft vanaf 1 januari 2025 € 20,- inclusief BTW. Ook de beheerbijdragen voor de inzameling en verwerking van batterijen die elektrische auto’s aandrijven (EV-batterijen) blijven gelijk. Dat maakt Auto Recycling Nederland (ARN) vandaag bekend.

Verplichte recyclingbijdrage is verplicht sinds mei 2021

De afdracht van de recyclingbijdrage is verplicht sinds 1 mei 2021 voor iedere auto die voor het eerst op de Nederlandse markt komt. Voor de EV-batterijen kunnen importeurs vrijwillig deelnemen aan het collectieve systeem van ARN. Importeurs mogen er ook voor kiezen om zelf de inzameling en verwerking van EV-batterijen te regelen en hierover aan de Nederlandse overheid te rapporteren.

Recyclingbijdrage auto’s blijft gelijk

De recyclingbijdrage is bedoeld om alle auto’s in Nederland aan het einde van hun levensduur milieuverantwoord te recyclen. In de afgelopen jaren is de recyclingbijdrage gedaald. Dit is in lijn met de afspraken met de overheid en de branche.

Recyclingprestatie voor afgedankte auto’s van 98%

De recyclingbijdrage op auto’s wordt door ARN ingezet om aan het wettelijke verplichte recyclingpercentage van minimaal 95% te voldoen. Afgedankte auto’s in Nederland worden duurzaam gerecycled en vrijwel alle materialen worden nuttig toegepast, stelt ARN. Zo zou in de afgelopen jaren samen met autodemontage-, shredder-en recyclingbedrijven een nuttig hergebruik van ruim 98% van het gewicht van een afgedankte auto zijn bereikt.

Beheerbijdrage voor EV-batterijen onveranderd

De beheerbijdragen voor de inzameling en recycling van EV-batterijen zijn enige jaren geleden gehalveerd. Reden hiervan was dat batterijen die elektrische auto’s aandrijven langer meegaan dan oorspronkelijk verwacht. De huidige tarieven zijn afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen voor de inzameling en recycling van afgedankte EV-batterijen. Om die reden zijn de beheerbijdragen die deelnemende auto-importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van EV-batterijen per 1 januari 2025 wederom niet gewijzigd.

Recyclingprestatie van EV-batterijen van 64%

Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte EV-batterijen op een duurzame wijze te recyclen. ARN werkt samen met recyclingbedrijven die de wettelijke eis van minimaal 50% van het gewicht van EV-batterijen ruimschoots behalen. In 2023 is een recyclingprestatie van 64% behaald. Zie voor meer informatie het ARN Duurzaamheidsverslag.

Beheerbijdragen voor Li-ion startaccu’s en EV-batterijen 2025

De beheerbijdragen voor Li-ion startaccu’s en EV-batterijen zijn per 2025 als volgt:

  • € 3,- per batterij bij een gewicht ≤5 kg
  • € 5,- per batterij bij een gewicht >5 kg en ≤15 kg (48V categorie)
  • € 8,- per accu bij een accu gewicht >15 kg en ≤25 kg
  • € 25,- per accu bij een accu gewicht >25 kg en ≤100 kg
  • € 45,- per accu bij een accu gewicht >100 kg en ≤350 kg
  • € 55,- per accu bij een accu gewicht >350 kg en ≤600 kg
  • € 65,- per accu bij een accu gewicht >600 kg en ≤900 kg

Ook interessant

Ondernemen

Kunststof heeft een enorme vlucht genomen in onze maatschappij, zo ook bij de inrichting van kinderdagverblijven en kinderopvang en basisscholen. Toch is naast duurzaamheid...

Elektronica

Wist je dat je lang niet alle groente en fruit in de koelkast hoeft te bewaren? Sterker nog: de kwaliteit van sommige producten gaat...

Huis & tuin

Een heerlijke geur in huis kan zo fijn zijn en is soms ook hard nodig. Het is het eerste wat opvalt als je thuiskomt...

Financieel

Degene die in 2021 meer dan €50.000 (€100.000 voor fiscaal partners; was in 2020 €30.692 en voor fiscaal partners €61.692) spaargeld of beleggingen in...